Je hebt je huiswerk gemaakt en weet wie je ideale klant is. Je hebt tonnen ideeën, hebt ze op papier gezet en bent enthousiast aan de slag gegaan. Maar kort daarna slaagt het noodlot toe, je inspiratie is op. Je weet niet meer wat je in je volgende blog moet schrijven of welke Facebook post er maandag op je tijdlijn gaat verschijnen. Geen nood! Zorg gewoon dat je ideale klant voor jou gaat schrijven.
Disclaimer: Deze blog bevat affiliatelinks. Als je op één van deze links klikt en een aankoop doet, kan ik een kleine commissie verdienen. Hier betaal jij als klant niets extra voor. Je vindt op deze website alleen producten waar ik zelf 200% achter sta. Heb je vragen, stuur me een mailtje op kelly@sprankelonline.be
Laat je ideale klant voor je schrijven #Tip 1:
Wat wil je klant?
Zorg ervoor dat je weet waar hun interesses, maar ook hun noden liggen. Als je dat weet, geef hen wat ze willen.
Zo ken ik een theewinkel die precies wat moeite had om de workshops rond de echte pure thee op een regelmatige basis te laten terug komen. Eens ze ontdekte wat haar ideale klant echt wou – en dat waren geen warme, maar koude theeën – is ze zich gaan focussen op het geven van IceTea workshops. Deze avonden gingen als een trein en zaten altijd vol. Ze moest zelfs mensen weigeren.
Powered by Creative Market
Hoe ontdek je nu wat je ideale klant wil?
Ga naar de plaats waar je klant aanwezig is. Op welke forums zijn ze actief en in welke Facebookgroepen vind je ze terug? Wat zijn de vragen die ze stellen en waar willen ze meer over te weten komen? Maar ook, en dit is zeer belangrijk.. waar klagen ze over en wat zijn de pijnen waarmee ze geconfronteerd worden? Als je ontdekt waar hun behoeften liggen, dan speel je daar gewoon op in. Geef antwoord op hun vragen door dit te verwerken in een leuke Facebook post of in je blog.
Onlangs stelde ik een vraag over een bepaald onderwerp in een vegan facebookgroep. Een dame die ook gewoon lid was gaf me een antwoord op mijn vraag door het tonen van een filmpje dat ze over het onderwerp maakte. Na het bekijken van deze tutorial ben op haar website terecht gekomen en heb ik een paar dagen later iets van haar gekocht.. om maar te zeggen…
De dame is dus naar de plaats gegaan waar haar ideale klant aanwezig was (ik dus) en heeft een antwoord gegeven op mijn vraag, met als resultaat dat ik enkele dagen later iets bij haar gekocht heb.
Laat je ideale klant voor je schrijven #Tip 2:
Welke feedback en klachten krijg je?
Of het nu in je offline shop is of op je online media. Wat krijg je op je Facebookpost, op zaken die je verkoopt of de vragen die je stelt. Wees ook niet teleurgesteld als je klachten krijgt. Want misschien wijst dit op een probleem dat je zelf niet ziet of een verbetering dat je kan aanbrengen. Je bent best aandachtig voor de respons die je krijgt en gebruik dit om nieuwe content te maken. Want dat is wat je ideale klant willen weten of horen. En jij.. jij speelt hier perfect op in.
Zo maakte ik dit filmje nadat iemand me hierover een vraag had gesteld
Laat je ideale klant voor je schrijven #Bonus Tip:
Voeg ‘pages to watch’ toe
Zin om je ideale klant stiekem bij je concurrent – concullega te spotten. Dat kan. Pas onderstaande stappen toe en je gaat ontdekken welke vragen ze stellen of welke klachten ze hebben op de Facebook pagina bij je mededinger. Op deze manier heb je de juiste pagina altijd binnen handbereik en verlies je geen tijd ze allen apart gaan op te zoeken.
- Ga naar je zakelijke Facebookpagina,
- Statistieken.
- Links bovenaan naar overzicht
- Scroll naar beneden naar ‘Pagina’s om te bekijken’
- Voeg de pagina’s van je concurrenten toe
- Watch & Learn.. 🙂
Andere toffe blogs en templates ontdekken?
Vormen leren voor peuters en kleuters
Getallen schrijven werkbladen in Canva
Thema Ruimte Templates in Canva
Meer info over deze website
Deze website maakt gebruik van affiliate linkjes, als je via één van deze linkjes een aankoop doet, dan wordt hiervoor een commissie betaald door het betreffende bedrijf. Dit kost jou als consument niets extra, maar hierdoor kan mijn website wel blijven bestaan. Dus, alvast een dikke dankjewel hiervoor. Heb je hierover vragen, of heb je een andere vraag? Geef me dan een seintje op kelly@sprankelonline.be