Wat is het verschil tussen profiel en zakelijke pagina op Facebook?
Zoals de titel het al een beetje zegt. Een profiel is voor persoonlijk gebruik, een pagina zet je in voor zakelijk gebruik – voor je bedrijf, vzw, community..
Wil je een zakelijk profiel maken op Facebook, dan heb je een persoonlijk profiel nodig. Waarom is dat? Achter elk bedrijf staat een persoon, anders zou je bedrijf niet bestaan. Dus ook op Facebook moet er achter elke zakelijke – of bedrijfspagina een persoon staan, met een zakelijke pagina.
Wil je absoluut geen persoonlijke pagina? Helaas dat gaat dus niet. Je kan eventueel wel een ‘incognito’ persoonlijk profiel aanmaken, hier geen persoonlijke info op zetten, maar wel je zakelijke pagina van daaruit opstarten.
Verschil profielen en pagina’s
Op een persoonlijk profiel deel je informatie over je leven. Op je zakelijke pagina over je bedrijf, je krijgt hiervoor zelfs speciale hulpmiddelen aangereikt. Zoals de openingsuren van je winkel tonen of een online winkelgedeelte toevoegen. Een Facebook agenda installeren, zodat mensen onmiddellijk een afspraak bij je kunnen maken of je diensten mooi op de voorgrond plaatsen. Al deze zaken zijn niet mogelijk vanuit een persoonlijk profiel. Juist, je kan hierover wel een post maken, maar deze informatie zakt steeds dieper in je Facebook verleden.
Bovendien zie je op je zakelijke pagina al je statistieken (deze zijn zichtbaar als je 30 volgers hebt) en zijn er ‘Pages to Watch’ om je concurrenten in de gaten te houden. Vergeet ik de advertenties nog. Niet mogelijk vanuit een persoonlijk profiel.
Een antwoord op de vraag; Is het interessant je persoonlijk profiel te gebruiken voor zakelijke doeleinden? Tja, ik vind van niet. Je bereikt in het begin wel wat meer mensen, maar je hebt al die extra hulpmiddelen niet. Op termijn wil je toch overschakelen. Dan zit je daar met al je volgers.. en moet je heel veel moeite doen om te te laten over schakelen.
Wat is de volgende stap?
Nu je weet wat het verschil is tussen een persoonlijk profiel en een zakelijke pagina is het hoog tijd om een pagina aan te maken, zodat je al je ondernemersnieuws in het rond gaat kunnen strooien. Een zakelijke pagina begint bij het kiezen van de juiste categorie.
Bij een nieuwe zakelijke pagina hoort een leuke Facebookbanner.
Heb je vragen?
Heb je vragen over ‘verschil tussen profiel en zakelijke pagina op Facebook’? Of wil je hulp bij het opzetten of het vullen van je zakelijk profiel. Stuur je boodschap naar kelly@sprankelonline.be