Met de nieuwe Canva Content Planner, ontwerp, plan en publiceer je je sociale media post onmiddellijk vanuit Canva. Je hoeft Canva dus niet meer te verlaten om je posts met je publiek te delen. Dit wil dus zeggen dat je je posts niet meer moet downloaden en opnieuw moet gaan uploaden.
Je kan plannen vanuit de editor én vanuit de kalender naar bijna al je sociale media kanalen. Dit verlicht je online taken omdat deze opties gemakkelijk en simpel zijn. Enig minpuntje. Canva Content Planner ondersteunt rechtstreeks posten vanuit Instagram ook. Lees hieronder verder.
Plannen, Plannen, Plannen?
Er zijn verschillende manieren om in te plannen. Vanuit de editor en vanuit de kalender. Hieronder worden drie manieren beschreven.
Vanuit de editor
Manier 1
Stel je hebt een Facebook post gemaakt, dan kan je dit inplannen vanuit de editor. De knop rechts klikken en je krijgt een dropdown. Hierin zie je bovenaan Facebook Pagina en Facebook Group staan. Je ziet jouw pagina’s of groepen van zodra jij Canva en Facebook gekoppeld hebt. Je krijgt dan een link met alle Facebook groepen en pagina’s waar jij admin van bent. Ben je nog niet geconnecteerd, dan moet je dit wel even doen.
Je schrijft een caption en kiest datum en uur.
Als je de stappen hierboven doorlopen hebt, dan staat je post op de planning.
Manier 2
Je zoekt in de dropdown rechts naar de ‘Schedule’ knop. Ook hier schrijf je een caption en kies je het gewenste tijdstip, de juiste datum én ook het juiste sociale media kanaal.
Druk je op schedule design, dan kom je post op de Canva Content Planner te staan, deze vind je op je homepagina. Daar zie je al je ingeplande posts voor de komende weken of maanden. Je kan hier gemakkelijk navigeren, dingen wijzigen en aanpassen.
Manier 3
Je kan ook rechtstreeks vanuit de homepagina naar je Content Planner gaan. Navigeer over een bepaalde dag (in de toekomst) en rechts boven verschijnt een Plusje. Hier klik je op en je kan een ontwerp gaan maken of een bestaand ontwerp toevoegen. Je doorloopt hier ook de volgende stappen van het juiste kanaal en datum kiezen. Tadaa.. In een mum van tijd staat je sociale media helemaal op orden.
Is de Canva Content Planner gebruiksvriendelijk?
Hij is zéér gebruiksvriendelijk, je kan van hieruit ook nog je post bewerken, bv wijzigen naam van de post, de tekst, kleur…
Heb je een post ingepland, maar wil je last minute nog iets veranderen, ook dat gaat.
- Klikken op je ontwerp
- je aanpassingen doen
- en met één klik kan je herplannen.
Je moet dus niet meer downloaden van Canva en uploaden naar een ander platform.
Vanuit de kalender kan je ook een post maken. Je kiest voor het ontwerpen van een nieuwtje of eentje opladen. Je kan ook reeds gepubliceerde post bekijken, hier een copy van maken, een kleine aanpassing doen en opnieuw inplannen.
Even wel dit: 1 design is 1 post, maar je kan heel gemakkelijk dupliceren en/of er magic resize op zetten.
Wil je dat een bepaalde post niet gepubliceerd wordt, dan kan je hem altijd verwijderen door op delete te drukken.
Welke File Types kan je inplannen?
Je kan JPG, PNG, MP4Video en bij Slack kan je een PDF inplannen.
Gaat je bereik op Facebook verminderen als je op deze manier iets post?
Nee, want Canva heeft een een speciale integratie met Facebook, je bereik gaat hier niet door verminderen.Ook is het niet zichtbaar dat je vanuit Canva een post geplaatst hebt. Hartstikke handig dus!
Wat zijn voordelen?
- Onmiddellijk publiceren van je sociale media posts. Plan, create, schedule & publish content direct vanuit Canva
- Publiceren naar 7 platformen: Facebook groups, Facebook pagina’s, Twitter, Linkedin, Pinterest, Slack, Tumbler, Weibo
- Tijd besparen dankzij plannen, creatie en posten van je afbeeldingen met de all-in-one Canva Content Planner
- Plannen als een pro dankzij de mogelijkheid om 2 jaar, klopt 2 jaar vooruit te plannen. Je ziet ook welke post naar welk platform gaat
- Geen extra subscription. Dit hoort bij Canva Pro
- Bespaar geld door al je sociale media tools in 1 plaats te hebben
- Workflow efficiency. Sit back en relax, laat het publiceren aan Canva over, zodat jij tijd kan besteden aan datgene dat echt belangrijk is
- Bewerk geplande post in een oogwenk, waarbij alle bewerkingen naadloos worden gesynchroniseerd en bijgewerkt naar de inhoudskalender. Jehoeft je dus geen zorgen te maken over versiebeheer.
- Beheer meerdere sociale kanalen moeiteloos
- Met één klik op de knop kun je je content op magische wijze vergroten of verkleinen en publiceren op al je sociale mediakanalen
- Ontwerp en kies daarna voor de Magic Resize om het formaat van je posts te wijzigen en dus in te plannen op al je verschillende sociale media kanalen.
Test Canva Pro nu !45 dagen gratis
(Klik op de afbeelding hier onder)
Faq
Op welke devices is de Content Kalender beschikbaar?
Beschikbaar op Desktop en Mobile browsers
Op welke sociale media kanalen kan je je designs publiceren?
- Fb groups en pagina
- Slack – photo, PDF (video comming soon)
- tumber – photo
- Weibo – Canva.cn alleen – photo
Wanneer wordt Instagram geïntegreerd?
Hoera! Dat kan vanaf nu. Bekijk deze post die ik erover geschreven heb.
Wanneer zullen er nieuwe integraties zijn?
De integraties die momenteel lopen zitten in de eerste fase van deze Content Planner. Gebaseerd op vragen en feedback zal Canva beslissen welke inegraties in de toekomst zullen volgen.
Waarom kan ik mijn sociale media account niet koppelen?
Reden 1:
Dit kan zijn als jij je sociale media kanalen gelinkt hebt aan een andere Canva account in het verleden.
- Log in bij Canva
- Ga naar Acount Settings – zoek de rader rechts boven
- Kijk bij Connected Accounts
- Klik op het vuilbakje om te integratie te verwijderen
Blijft het probleem bestaan support+calendar@canva.com
Reden 2:
Je hebt jezelf aangemeld met de Facebook Authorisatie
- Ga naar Facebook Instellingen en Privacy
- Klik op instellingen
- Scrol naar beneden en klik op bedrijfsintegraties
- Verwijder Canva
- Herconnecteer je Facebook autoristatie en ga terug naar je Canva design.
- Selecteer publiceer naar Facebook. Volg de instructies op het scherm.
Als probleem blijft duren support+ calendar@canva.com
In welke tijdszone staat de kalender?
Normaal staat de tijdzone in je huidige tijdzone, momenteel is het niet mogelijk deze tijdzone te wijzigen.
Waar zie ik mijn ingeplande posts staan?
Ingeplande posts staan in de Canva Content Planner. Kijk op de homepagina, de link hier naartoe staat in de linker zijbar. In de planner zie je je ingeplande posts staan. Verleden & toekomst.
Kan ik mijn ontwerp wijzigen nadat het ingepland is, maar voor het gepubliceerd wordt?
Als jij de originele ontwerper van die post bent, dan kan je je design wijzigen. Je ziet een waarchuwing verschijnen waarbij je kan kiezen voor ‘continue editing’. Wanneer je hier op klikt wordt de planning gepauseerd, met de un-pause button zet je de werkflow terug in gang.
Wat als mijn post niet wordt gepubliceerd?
Wanneer door omstandigheden je post niet wordt gepubliceerd, word je hiervan per email op de hoogte gebracht. Eén van de hoofdredenen van een niet geslaagde publicatie kan zijn dat je authorisatie met een bepaal social media platform verlopen is. Om dit te herstellen moet je opnieuw je sociale media account herstellen.
Hoe kan ik een gefaalde post opnieuw inplannen?
Hiervoor klik je op de link in je email die je informeert over de faling. Het ontwerp zal zich openen in de editor. Je volgt opnieuw dezelfde stappen om een post in te plannen. Als je authorisatie met een bepaald sociaal media platform verlopen is, zal je opnieuw moeten connecteren.
Wat als je een ingeplande post gaat verwijderen?
Het inplanschema van dat ontwerp zal gepauseerd woren en het ontwerp wordt verwijderd van je Content Planner. Als je het ontwerp herstelt van je ‘vuilbak’ folder, dan wordt je afbeelding opnieuw zichtbaar in de Content Planner. Het ontwerp zal dan ‘in pauze’ staan. Waarna je het opnieuw kan inplannen.
Wie kan mijn Canva Content Planner zien?
Jij bent de enige persoon die de ontwerpen kan zien, bewerken en inplannen in de Content Planner. Je teammembers hebben geen toegang tot je kalender.
Ik zit bij een team, kan ik mijn Content Planner delen?
Voorlopig kan je je Content Planner niet delen met je teamleden.
Kunnen mijn teamleden posten op onze sociale media account?
Op dit moment ondersteunt Canva één integratie per sociale media account. Dit wil zeggen dat er één teamgenoot per sociale media account gekoppeld kan worden met de Content Planner.
Als een ingepland design gedeeld wordt met een teamgenoot kan deze persoon dit niet bewerken of publiceren. Er wordt hard gewerkt aan deze feature om dit te wijzigen.
Welk Canva Plan heb ik nodig om toegang te krijgen tot de Content Kalender?
Je hebt een Canva Pro of Enterprise account nodig.
Heb je nog vragen over de Canva Content Planner?
Stuur me dan zeker een mailtje op kelly@sprankelonline.be en ik help je met alle plezier verder. Ik ben hier immers om je verder te helpen. Wil je meer weten over Canva Pro? Lees dan zeker deze review die ik hierover geschreven heb.
Test Canva Pro nu !45 dagen gratis
(Klik op de afbeelding hier onder)