Als ondernemer is het belangrijk om aanwezig te zijn op sociale media, zeker als een goede representatie van je merk wil. En je weet ook dat je blog een nieuw publiek trekt en tenslotte zorgt het regelmatig mailen van je e-maillijst dat er een goed contact is met je fans en volgers.
Maar waar je misschien nog niet aan gedacht hebt, iets dat heel veel invloed gaat hebben op je marketing, is je eigen ebook.
Jouw naam op de cover van een ebook, een betaald ebook. Dit zorgt in je business dat je van een beetje succesvol naar een rockster status kan gaan.
Als auteur, ben je een instant expert
Besteed je soms aandacht aan de “deskundigen” die geïnterviewd worden op ochtendnieuwsuitzendingen, op de radio en podcasts. Merk je iets op?
Ze worden bijna altijd voorgesteld als “De auteur van…”
Daar is een reden voor. Als je een boek geschreven hebt, verdien je bijna met zekerheid je “expert” status.
Schrijvers zijn toegewijd en gedreven
Niet enkel worden auteurs gezien als experten in hun vakgebied, maar ook bewezen ze dat ze meer toegewijd zijn dan anderen. Denk maar aan de tijd, energie en frustratie dat komt kijken bij het schrijven van 150 of 200 of zelfs 300 pagina’s inhoud over hetzelfde onderwerp. Niet alleen dat, maar die pagina’s moeten ook in een logische volgorde samenvloeien, zin hebben in moeilijk te vatten concepten en ook boeiend zijn.
Dat is een lange opdracht en voor degenen die het voor elkaar krijgen, zijn de pluimen goed verdiend. Als jij je ebook online hebt staan, dan verdien je het om een beetje met opgeheven hoofd te lopen.
EBooks bieden een goede eerste stap wanneer niets anders lukt
Als het gaat om publiciteit—of het nu gaat om interviews, uitnodigingen of gewoon meer bezoek op je website—je kan echt niets beter doen dan een ebook. Ebooks openen deuren die geen enkele andere inhoudsmarketing tool kan openen.
Ze zorgen ervoor dat je wordt opgemerkt door de beste influencers van je niche en ze maken je een meer gedenkwaardige spreker.
Wat houdt je tegen, met al deze voordelen die komen kijken bij het schrijven van een ebook? Het maakt niet uit wat je niche of wat je markt is, er is ruimte op de plank voor jouw unieke inzichten. Je bent het je publiek en je bedrijf verschuldigd om dat ebook te maken.
Blog je ebook
Wat houdt de meeste would-be auteurs tegen om een ebook te publiceren? Het is geen gebrek aan schrijftalent. Het is zeker geen gebrek aan kennis. En het is zeker geen gebrek aan verlangen.
Als je de meeste mensen vraagt waarom ze hun boek nog niet af hebben, is het antwoord simpel; tijd.
Als ondernemer ben je drukbezet. Je hebt klanten om te bedienen, een bedrijf om te runnen, een gezin om voor te zorgen. Niet alleen dat, je besteedt ook tijd aan het creëren van nieuwe trainingen, marketing op sociale media, het managen van je team… de lijst is bijna eindeloos.
Wanneer zou je tijd hebben om een heel ebook te schrijven?
Je hebt het waarschijnlijk al geschreven
Het is waar. Als je een blog hebt en je onderhoudt het al een aantal maanden, dan heb je waarschijnlijk alle inhoud dat je boek nodig heeft, geschreven. Het enige dat overblijft is het organiseren en het lichtjes bewerken.
Als je geen blog hebt (waarom niet?), of als je blog nog nieuw is, is het bloggen van je ebook nog makkelijker, omdat je je inhoud rond je onderwerp kan plannen.
Het werkt als volgt. Beschouw je blogcategorieën als secties en elk blogbericht als een hoofdstuk. Je kan je ebook lichtjes organiseren door al je blogberichten te sorteren op categorie en ze daarna in een logische volgorde te plaatsen. Je ebook kan slechts één categorie bevatten of meerdere. Aan jou de keuze.
Verwijder egoïstische, tijdgevoelige, gecureerde of andere inhoud die niet in een ebook past. Ook kan je betaalde programma’s en andere aanbiedingen in je ebook promoten. Net zoals je al in je gratis ebook hebt gedaan. Voor meer info: Geld verdienen met een gratis ebook, klik de link hier.
Wat je overhoudt is een ruwe schets van een ebook. Verdere stappen die je best onderneemt:
- Boeken moeten een logisch pad volgen van het ene naar het andere hoofdstuk, dus je zal waarschijnlijk het begin en het einde van je berichten moeten aanpassen. Zorg voor een goede doorstroming.
- Spelling, grammatica en interpunctie moeten perfect zijn. Sla dit deel niet over. In feite moet dit door iemand anders het laten doen. Het is te moeilijk om je eigen fouten op te merken.
- Roep de hulp in van een paar vrienden of collega’s die je vertrouwt om hun eerlijke mening te delen. Vraag hen om het ebook door te lezen en laat ze elke inhoud die verwarrend noteren.
Dat is het! Kijk na en je bent klaar om te ebook te publiceren.
Denk je dat niemand je ebook zal lezen dat hergebruikt is van je blog? Denk nog eens na. Bloggers gebruiken deze methode al jaren om boeken en ebooks te schrijven en sommigen van hen zijn spectaculair succesvol. Misschien is de inhoud wel vrij beschikbaar, maar soms is een georganiseerd document gemakkelijker om alles duidelijk in terug te vinden.
Laat je dus niet weerhouden door excuses om een ebook te publiceren. Gebruik de inhoud die je al hebt geschreven, of plan je blog strategisch om er een boek/ebook van te maken, maar hoe dan ook, laat het publiceren!
Hoe schrijf je een boek als je geen tijd hebt om te schrijven?
Ik begrijp het. Je hebt het druk. De kinderen moeten naar school, er moet huiswerk worden gemaakt, de kamers moeten worden schoongemaakt en het eten moet worden gekookt. De klanten moeten gebeld worden. Marketing moet gebeuren (of je hebt geen klanten om je zorgen over te maken). En dan is er nog de boekhouding, website onderhoud, sociale media… de lijst stopt niet.
Tijd vinden om een boek te schrijven kan dus een heuse strijd zijn.
Maar gezien hoe belangrijk een ebook is voor de groei van je bedrijf, is het tijd om te kijken wat je kan doen om dat te laten gebeuren—zelfs als je geen tijd hebt.
Uitbesteden
Wie zegt dat je zelf je boek moet schrijven? In de online wereld is het inhuren van een ghostwriter of een VA een beproefde methode om een ebook te schrijven voor degene die dat willen maar:
- Geen tijd hebben
- Geen “gevoel” hebben voor schrijven
- Simpelweg niet willen schrijven
Bij welk kamp je ook hoort, het werken met een ghostwriter of een VA kan het makkelijk maken om je publicatiedoelen te bereiken.
Deze mensen zijn beschikbaar in elk budget, maar wees er wel van bewust dat je krijgt waarvoor je betaalt. Hoewel je misschien geen duizend dollars wilt (of kunt) uitgeven aan het inhuren van toptalent, moet je ook geen genoegen nemen met de goedkoopste aanbieders. Interview verschillende schrijvers, kijk naar voorbeelden van hun werk, en kies het beste wat je je kan veroorloven.
Vergeet niet dat je hun werk altijd kan bewerken, maar als je te veel moet bewerken, wat heb je er dan uit gehaald?
Hergebruik het
Als je je bedrijf al een tijdje op de markt probeert te brengen, is de kans groot dat je een schat aan inhoud hebt die gemakkelijk in een ebook kan worden omgezet.
- Je blog
- Email autoresponders, de mails die je naar je mensen stuurt
- Gratis geschenken bij aanmelding van je nieuwsbrief
- Betaalde producten
- Podcast-afleveringen
- Opleidingswebinars
Dit alles en nog veel meer kan worden bewerkt om in de omslag van je ebook te passen, dus wees niet bang om in het archief te reiken om je ebook gepubliceerd te krijgen.
Spreek erover
Als je van praten houdt, dan is het inspreken van je boek misschien wel de truc die voor jou werkt. In feite is een mobiele telefoon alles wat je nodig hebt om je boek onderweg te schrijven. Spreek je ebook gewoon in terwijl je in de rij staat om je kinderen op te halen na school, terwijl je buiten bent voor je ochtendwandeling, of tussen de telefoontjes met klanten door.
Stuur je audiobestanden naar buiten om te worden getranscribeerd en het enige dat overblijft is het bewerken van de transcriptie. Hoe onsamenhangend of afschuwelijk het er ook uitziet, je zal merken dat het veel gemakkelijker is om zelfs slechte inhoud te bewerken dan om helemaal opnieuw te beginnen.
Laat een gebrek aan tijd je niet weerhouden om je boek af te maken. Er is geen betere manier om je publiek op te bouwen en je expertstatus vast te stellen dan een ebook te publiceren, en dat ben je jezelf —en je bedrijf—verschuldigd.
Met onderstaande Canva Ebook Templates kan je alvast aan de slag om je inhoud mooi vorm te geven.
De basis van een boeklancering
Een pluim voor de afwerking van je boek! Het is een enorme inspanning die zeker geprezen moet worden, maar juich niet te snel. Er is nog werk aan de winkel.
De verkoop gebeurt niet zomaar. Je moet je meesterwerk op de markt brengen en dat begint met een lancering.
Begin op tijd
De grootste fout die je kan maken bij het coördineren van je ebooklancering is te lang wachten. De dag dat je je ebook online zet, is het te laat. De beste boeklanceringen starten weken of zelfs maanden voordat je ebook in je virtuele winkel ligt.
Denk er maar eens over na. Er zijn tientallen bewegende delen te coördineren en deze te laten staan tot de laatste minuut, is vragen om een ramp. Geef jezelf en je team in plaats daarvan voldoende tijd en je zal genieten van een winstgevende, stressvrije lancering.
Wat komt er bij kijken?
Begin met het samenstellen van je takenlijst en besteed eventueel bepaalde zaken uit. (Dat is alvast wat Tim Ferris je in ‘The 4-hour Workweek’ leert.) Dus op de planning:
- Landingspagina’s maken: Overweeg om het eerste hoofdstuk van je boek weg te geven voor publicatie om een buzz en je mailinglijst op te bouwen
- Sociale media bereik: Teasers zijn perfect om het woord te krijgen over je aankomende boek. Wees niet bang om je cover te “lekken”, maak sociale elementen met citaten en deel je enthousiasme met je achterban.
- Reviewer bereik: Het krijgen van reviews op de lijst is van cruciaal belang voor het succes van je boek, dus nu is het tijd om de bètalezers te bereiken met een recensie-exemplaar zodat ze de tijd hebben om het te lezen voordat je je ebook lanceert.
- Interview planning: Eén van de beste manieren om het woord te krijgen over je aankomende ebook, is om de ronde te maken bij podcasts, blogs en live evenementen. Als zijn die live events nu een beetje moeilijker in dit corona tijdperk.
- Blog en email: Verwaarloos je eigen publiek niet in de aanloop naar de lanceringsdag. Zorg ervoor dat je ze op de hoogte houdt van je aankomende boek door erover te bloggen en ze op de hoogte te houden van de voortgang via e-mail.
Maak plezier
Dit is veruit het belangrijkste dat je kan doen tijdens een boeklancering. Enthousiasme is aanstekelijk en hoe meer plezier je er aan beleeft, hoe beter de buzz die je opbouwt. Plan om ook een beetje buiten je comfortzone te stappen om anderen echt aan het praten te krijgen.
- Facebook-evenementen: Als er ooit een goede reden was om een Facebook-evenement te plannen, dan is het wel een ebookpresentatie. Overweeg om een live video-feed in te stellen de dag dat je boek wordt gelanceerd, zodat je je gedachten kunt delen met je fans.
- Ebooktrailers: Een andere video die de moeite waard is, is een ebooktrailer. Net als een filmtrailer zijn deze korte video’s in commerciële stijl geweldig om je boek onder de aandacht te brengen.
Je hoeft natuurlijk niet de moeite te nemen om je ebook formeel te lanceren. Maar als je dat wel doet zal je genieten van een veel betere start. Niet alleen dat, maar als ze goed gedaan zijn, zijn lanceringen erg leuk. Dat is iets wat je zeker verdient na al je werk.
Boekmarketing op een makkelijke manier
Het schrijven van een ebook is nog maar het begin. Als de uiteindelijke inhoud in mooie Canva Templates wordt gegoten, begint het echte werk pas.
De waarheid is, dat tenzij je naam Stephen King of Robert Kiyosaki is, je ebook waarschijnlijk niet meteen van de plank zal vliegen. Of toch niet zonder enige moeite van jouw kant tenminste. Het goede nieuws is dat de marketing van je boek net zo is als de marketing van je bedrijf, en daar ben je goed in, dus dit zal makkelijk zijn voor jou.
Wees sociaal
Eerste halte: Facebook. Je ebook verdient een eigen Facebook-pagina. Je kan (en moet) fragmenten, recensies, interviews die je hebt gedaan en zelfs andere boeken die je leuk vindt, delen. Een Facebook-pagina geeft je de mogelijkheid om een aangepast publiek van fans op te bouwen door reclameboodschappen.
Instagram is een andere sociale site die het verkennen waard is. Maak een hashtag voor je boek en deel citaten en andere afbeeldingen met je fans en volgers. En vergeet Twitter niet, waar het bouwen van een gerichte aanhang snel en gemakkelijk is, en LinkedIn, waar serieuze ondernemers zich vermengen en elkaar leren kennen.
Blog erover
Als je dat nog niet gedaan hebt, is het nu tijd om over je boek te gaan vertellen op je blog en naar je e-maillijst. Fans zullen het graag horen:
- Pittige ‘Achter de schermen’ info over hoe het schrijfproces werkt en wat je hebt geleerd
- De strijd die je hebt gevoerd om je ebook geschreven en gepubliceerd te krijgen
- Hoe je de tijd en energie hebt weten te vinden om je ebook af te krijgen
- Hoe gaat het met de verkoop en marketing?
Maak een boektrailer (of twee)
Deze leuke, korte video’s zorgen voor intrige en interesse in je boek. Je kan ze maken met Canva, een professional inhuren of gewoon je webcamera aanzetten en praten. Het is helemaal aan jou.
Wanneer je klaar bent, plaats je het op Youtube, deel het, zet het op je blog en neem het op in je startpagina. En vergeet niet om tijdens het posten op Youtube een link naar je landingspagina in de beschrijving te posten.
Een hangplek organiseren (YouTube Live)
Nodig op de lanceringsdag je fans en vrienden uit voor een “ontmoet de auteur” chat op Youtube Live of een ander platform. Dit kan zo informeel zijn als een Q&A, of zo gestructureerd als een trainingsevenement, compleet met dia’s, maar wees niet bang om gewoon “de telefoonlijnen te openen” en je fans uit te nodigen om je opwinding te delen. Uiteraard gaat dit ook op Facebook of Instagram.
Maak de ronde bij gasten
Nu is het tijd om gezien te worden op andere blogs, op podcasts, en overal waar je publiek rondhangt. Laat je VA een inleidende e-mail sturen met een gerichte post of interview voorstel voor het beste resultaat. Niemand wil immers nog een lange lijn van “me too” interviews organiseren. Geef ze echter iets op maat van hun publiek, en je hoort veel meer ja’s!
Marketing van je boek hoeft geen tijd te kosten, en het is ook niet moeilijk. Maar het vereist wel consistentie en een beetje creativiteit. De resultaten zijn echter de moeite waard, dus volg je publicatie op met een goed geplande marketingstrategie, en pluk er de vruchten van.
Heb je na het lezen van deze blog nog vragen? Stuur me dan een mailtje op kelly@sprankelonline.be en ik help je zo snel mogelijk verder. Ik ben er voor je en wil dat je mooie stappen onderneemt. Wil je meer weten over hoe je een ebook maakt in Canva? Lees dan dit artikel.