Ken je dat, verkoopspagina’s in oude stijl, gevuld met gele highlights, schreeuwende rode tekst en veel “KOOP NU” buttons? Wel als je aan copywriting denkt, dan is dat, wat vaak in ons opkomt. Hoewel deze stijl van verkooppagina’s zeer effectief kan zijn, het is niet de enige manier om je producten te verkopen.
Door een subtielere benadering te volgen, merk je zelfs op dat je meer interesse genereert – en mogelijk dus ook meer verkopen. Soft sell.. Hoe doe je dat?
Verhalen verkopen
Een effectieve manier om je lezers te verleiden door te klikken naar je verkooppagina, is met verhalen. Dit kunnen jouw verhalen zijn of die van andere mensen. Deze strategie heeft als doel je lezers te helpen zichzelf in een soortgelijke situatie te zien.
Heb je een klant geholpen om van haar chaotische huishouden een rustige oase te maken met betere organisatorische vaardigheden? Haar verhaal op je verkooppagina krijgt meer klikken dan alle schreeuwerig rode koop-mij buttons.
Denk maar eens even na, lees je die verhalen zelf ook niet? En overtuigen ze niet verdere stappen te ondernemen. Zelf ben ik daar heel gevoelig aan. Zeker als andere mensen promo maken voor dat product. Maar goed, dat hoeft zelfs geen verkoopspagina te zijn. Als ik zoiets zie op Facebook, ben ik daar ook heel gevoelig aan.
Zo heb ik dankzij een goed verhaal op Facebook deze Happy Subscribers Toolkit. Nooit meer zonder een goed idee om je mensen te mailen. Je krijgt van de creator van je product voor twee jaar aan wekelijkse mailtjes. Je past deze mailtjes aan naar je eigen noden en hupsakee.. mail verstuurd. Gedaan met uren naar een leeg scherm te kijken.
Nog een strategie die goed werkt, is door persoonlijke zaken te vertellen. Weet je nog die keer dat je je hele bedrijfsplan in de war schopte en opnieuw begon omdat je gewoon niet gepassioneerd was over je werk? Je potentiële zakelijke coachingcliënten zullen graag meer willen weten en zullen doorklikken zonder dat je erom vraagt.
Dat is de kracht van verhalen, en je kunt ze overal gebruiken: in je blogposts, in je e-mails, op je verkooppagina’s. Zelfs in video’s en op sociale media.
Wees echt behulpzaam
Wilt je een reputatie opbouwen als de go-to person in jouw niche? Het enige dat nodig is, is mensen helpen. Beantwoord vragen op sociale media, duik in nichegroepen – daar waar je potentiële klanten zitten die uw advies nodig hebben, schrijf blogposts over de meest voorkomende problemen waarmee je lezers worden geconfronteerd.
Door je tijd en kennis vrij te maken, trekt je een breed publiek van potentiële klanten aan. En deze klanten zullen in de toekomst jouw services nodig hebben. Bij wie komen ze aankloppen als het zover is? Die zeer behulpzame persoon die haar uiterste best deed om in het verleden hulp te bieden.
En dit doe ik zelf ook. regelmatig ontvang ik mailtjes van mensen met een dringende vraag, hier geef ik dan een antwoord op en zo help ik de mensen verder. En als ze me op een later tijdstip nodig hebben voor advies keren ze terug. Of ze doen een aankoop van producten die ik hen adviseer. Meestal doen ze een Canva Pro aankoop.
Nu zeg ik niet dat je al je tijd moet weggeven, maar als je echt je expertise wilt laten zien, kan je het niet beter doen dan een beetje vrijwilligerswerk. Je maakt niet alleen indruk bij de persoon die je helpt. De kans is groot dat ze het ook met haar vrienden deelt, waardoor je publiek nog verder wordt uitgebreid.
Dit betekent natuurlijk niet dat er in je bedrijf geen plaats is voor een krachtige oproep tot actie. “Klik hier om te kopen” en “Nu meer informatie” zijn nog steeds nuttig (en zelfs noodzakelijk) op verkoop- en aanmeldingspagina’s. De sleutel is om te weten wanneer je een subtiel bod moet doen en wanneer je een beetje meer een hand moet vasthouden. En dit is perfect voor soft sell.
Extra tip: Ken je potentiële klant zeer goed
De kans is groot dat je ongeveer wel weet wie ze is. I(k schrijf nu over een dame, maar het kan uiteraard ook een man zijn.) Je kent haar business, haar leeftijd, haar inkomen en je kent haar studies. Je weet ook waar ze woont, hoeveel kinderen ze heeft en wat haar grootste droom is. Als je dit allemaal goed weet wordt soft sell eens zo gemakkelijk.
Wat drijft haar?
We hebben het hier niet gewoon over wat ze wil – iedereen wil meer geld en meer vrije tijd. Nee, wat hier echt belangrijk is, is dat je weet wat haar grootste pijnpunten zijn. Als je dit weet, dan pas kan je de beste programma’s voor haar ontwikkelen, maar ook en dit is eens zo belangrijk, je sales copy zal drastisch verbeteren.
Want denk hier eens over na – stel je voelt je niet heel erg comfortabel met technologie en in een enthousiaste DIY mood heb je eens je hele website naar de maan geholpen. Website management is dan hoogst waarschijnlijk een enorm struikleblok voor je. Wat als jij nu een VA vindt die WordPress skills bezit en je verschillende voorbeelden geeft van klanten waarvan ze de website terug heeft kunnen recupereren na zo een DIY mood.
Heel duidelijk dat ze net je grootste pijnpunt heeft aangehaald – en jij bent verkocht!
Als je weet wat haar drijft kan je dit gebruiken in je soft sell – strategie.
Help hen met het vermijden van pijnpunten
Het zelfde geldt voor je potentiële klanten. Laat hen zien dat je hen kan helpen met het vermijden van die pijnpunten. Of beter zelfs.. je helpt hen met het compleet elimineren. Doe dit en je hebt onmiddellijk een connectie.
Misschien heb je al een idee van wat de pijn veroorzaakt bij je cliënten, als dit niet zo is, dan heb je verschillende manieren om hier achter te komen.
- Praat met hen. Waar klagen ze vaak over? Welke vragen stellen ze aan jou?
- Neem eens een kijkje in verschillende gerelateerde Facebook groepen. Let zeer specifiek op hun taalgebruik. Welke woorden en zinnen gebruiken ze.
- Stuur je mensen op je mailing af en toe eens een vragenlijst door, of doe een Q&A op Facebook. Wat is hun grootste struggle
- Kijk eens bij de concurrenten. Wat lees of zie je daar?
Eens je weet met wat je ideale klant echt worstelt, eens je weet welke haar pijnpunten zijn, net dan heb je zeer krachtige informatie in handen. Deze info gebruik je in je sales copy, maar op basis van wat je nu weet ga je er ook je aanbod op afstemmen. Als jij je klanten kan helpen met het overleven van hun grootste pijn, dan word jij een zeer belangrijke resource in jouw niche.
En wanneer jij diezelfde pijnpunten gaat verwerken in de teksten die je schrijft, op je website of je sociale media, dan verhoog je ook je omzet. Want meer lezers, is meer potantiële klanten en dus meer verkopen.
Heb je na het lezen van deze blog vragen over soft sell of ideale potentiële klant en wil je hier meer info over? Stuur dan een mailtje naar kelly@sprankelonline.be en ik help je graag verder. Wil je meer weten over Canva Pro? Check dan deze blog