Een geslaagde workshop. Hoe ziet dat er uit? Voor mij is het alweer een hele tijd geleden, dankzij die hele corona shizzle, maar vroeger gaf ik dus workshops aan de lopende band. De eerste was echt erg, daar liep van alles mis, maar ik heb er veel uit geleerd en uit al die anderen die volgden ook. Dus daarom een blog met tips over hoe een geslaagde workshop er uit ziet. Pas deze toe en je workshops gaan plezieriger zijn en gaan je veel meer opleveren.
*Op deze website maak ik gebruik van affiliate linkjes, als jij op deze linkjes klikt en een aankoop doet, krijg ik daar een kleine commissie voor. Dit kost jou niets extra, maar hierdoor kan mijn blog wel blijven bestaan. Dus! Dank je wel hiervoor..
Duidelijk doel
Weet met welk doel je je workshop laat doorgaan. Is dit om naamsbekendheid te verkrijgen, om fysieke of digitale producten te verlopen of wil je dat de mensen je betalen voor de inhoud die je in de workshop mee geeft. Dus schrijf je doel uit, zo kan je ook je financiële verwachtingen inschatten.
Zoek partners
Misschien is dit wel de locatie waar jij je workshop laat door gaan? Betaal je per dagdeel of splits je de opbrengt met de eigenaar van de locatie. In het laatste geval kan je vermoedelijk ook terug vallen op het netwerk van die eigenaar. Deze persoon heeft er dus alle belang bij om je event te promoten. Zeker als ze er op deze manier een extra beloning voor krijgen. Huur je alleen de locatie en verder niets, dan met je afwegen of je netwerk sterk genoeg is om je workshops te vullen.
Of misschien vind je een partner om samen een workshop mee te organiseren. Ik denk maar aan een fotograaf en een foodstylist. Samen kunnen ze een workshop ‘Foodfotografie met je smartphone’ organiseren. Ik bedenk snel maar wat. Maar as always.. samen sta je sterker.
Werk met vrijwilligers
Vraag aan je netwerk om je het event te delen op hun Facebookpagina. Zo bereik je ook een netwerk van mensen die je anders nooit gehoord of gezien zullen hebben. Leg je vrijwilligers ook in de watten. Je kan ook vrijwilligers vragen om te helpen tijdens je workshop. Mensen die je dus ondersteunen en in ruil daarvoor de workshop gratis mogen volgen. Vroeger heb ik dit een aantal keer gedaan en altijd zeer tevreden met dat extra paar helpende handen.
Strooi marketing in het rond
Zorg voor een goede marketing. Strooi die marketing in het rond. Overal waar je ideale klant zich bevindt, zoek uit waar hij woont, werkt, uitgaat en zijn ontspanning neemt. Je moet je ideale klant dus zeer goed kennen om een goed resultaat te kennen. Online en offline. Al ben ik zelf meer bedreven online. Denk maar aan blogs, webinars, gastblogs, al je sociale media kanalen. Promoot alles altijd via alle kanalen die je bezit (en waar je ideale klant ook uit hangt) Maar uiteraard is het overwegen van offline media, de krant, een flyer in de brievenbus of een advertentie in de winkel ook het overwegen waard.
Al je marketingmaterialen maak je in Canva. Wil je Canva Pro 45 dagen gratis gebruiken – klik dan op onderstaande afbeelding.
Verzamel contacten
Zoals eerder vermeld in een aantal blogs is het belangrijk om nieuwe mensen op je emaillijst te krijgen. Zodat deze mensen je leren kennen en weten welke prachtige diensten je levert. Als je meer mensen op je emaillijst hebt, bereik je meer mensen die je dan ook kan vertellen over je workshop. Overweeg ook om affiliates je event te laten promoten.
De juiste locatie
Zorg ervoor dat de locatie de meest geschikte plek is voor je workshop. Je wil dat mensen zich op hun gemak voelen en zo mogen zich geen sardientjes voelen. Ook de uitstraling van je locatie moet helemaal bij je event passen.
Zorg voor technische ondersteuning
Zorg ervoor dat er altijd iemand in de buurt is die je kan helpen met de techniek. Zo heb ik een keertje voor gehad dat mijn laptop niet aangesloten kon worden en de beamer die voorzien was. Laptop te nieuw, beamer iets te oud en we misten een tussenstuk. (Dus ja technische ondersteuning nodig) maar goed. Eén van de deelnemers was zo lief en ik mocht haar laptop gebruiken, nu, het is te zeggen, de laptop van haar vriend. En dat heb ik geweten als je begrijpt wat ik bedoel.. En op groot scherm komt dat binnen hoor… ;-)))))
Een zeer belangrijk deze: ook als het internet niet werkt, moet je een back up plan hebben.
Oefen, oefen, oefen
Geef je een speech – oefen dan voor de spiegel. Maar oefen ook in het spreken voor een groep, want dit ga je moeten doen als je een workshop geeft. Oefen op het juist instellen van alle technische dingetjes en oefen op het inpakken van al je spullen. Time alles zodat je de dag van je workshop niet voor verrassingen komt te staan. Door te oefenen weet je wat er je te wachten staat. Hierdoor kan je enkele beginnersfoutjes vermijden en verbaas je al je mensen. Want, de eerste keer is toch zo vlekkeloos verlopen.
Pauze, hap en tap
Zorg op de juiste momenten voor een break. Een mens kan zich maar korte tijd concentreren. Al moet ik zeggen dat al mijn workshops zonder pauze waren. Maar dat hangt er net vanaf wat je brengt. En zorg ook voor een lekker drankje en een hapje tussendoor. Logisch denk je? Goh, ben toch al naar twee workshops geweest waar dit niet voorzien was.. en dat is een beetje afzien.
Comfortabele temperatuur
Ook dit klinkt logisch denk je? Wel, ik heb ooit iets gehuurd en daar was geen verwarming in het gebouw – wegens werken en nog wat shizzle. En dan moet je creatief zijn. Zeker als je event in december door gaat. Oh my, de herinneringen komen allemaal terug. Dus keep in mind. Niet te koud, niet te warm en als er een probleem is zorg dat je op iemand kan terug vallen om hulp te vragen.
Een goede planning en een degelijke voorbereiding zorgen ervoor dat je workshop, je event een groot succes gaat zijn. En dat mensen nog lang over je zullen praten.
Wil je Canva Pro 45 dagen gratis gebruiken – klik dan op onderstaande afbeelding.